Trasa Giro d’Italia 2020 predstavená

Giro d'Italia 2020
Sagan Carapaz

zdroj: twitter.com/roadcc

Dnes sa nám odhalilo všetkých 21 etáp Giro d’Italia 2020. To začína 3. októbra na Sicílii a ukončí sa 25. októbra v Miláne. Opäť pôjde o vyváženú trasu, kde sa objavia tri časovky, viaceré príležitosti pre rovinatých šprintérov, klasikárov a, najmä, vrchárov v náročných alpských etapách. Talianska Grand Tour tento rok musela improvizovať, keďže štart v Budapešti nebol možný.

Organizátori z RCS dokázali rýchlo vymyslieť nové, dobre vyzerajúce preteky, ktoré si udržia taliansku dušu.

Štyri dni na Sicílii, prvé stúpania

Preteky Grand Tours sa zvyčajne delia do troch blokov, oddelených dvomi dňami voľna. Prvá časť bude mať deväť dní. Začne sa 15-kilometrovou časovkou v Palerme. Tá začne najprv do kopca ku katedrále Monreale, potom bude nasledovať dlhý zjazd a rovina do hlavného mesta stredomorského ostrova. Bude zaujímave sledovať jazdcov na dlhom klesaní na časovkárskych špeciáloch.

Druhá etapa bude pre klasikárov a výbušných vrchárov. Po kopcovitom štarte v Alcame sa finišuje na trojkilometrovom stúpaní s priemerným sklonom 5 percent a maximami okolo 9 pri meste Agrigento, ktoré je známe svojimi antickými gréckymi pamiatkami. Ak v tomto dni nedôjde k bitke jazdcov na celkové poradie, v tretej etape k tomu určite príde. Po 150 km príde na rad 20-kilometrové stúpanie ne sopku Etnu po severovýchodnej strane. Menej používaná cesta na vulkán má priemerný sklon 6,6 percenta, stremejšie to bude v poslednom kilometri na novej asfaltke.

Štvrtá a posledná etapa na Sicílii bude netradičnou záležitosťou so štartom v Cattanii a cieľom pri Messine, domovine Vincenza Nibaliho. V strede nej sa nachádza tiahle stúpanie Portella Mandrazzi o štyroch percentách. Okrem neho je však etapa rovinatá a je možné, že to pelotón prenechá úniku, podobne ako v 12. etape vlaňajšieho Gira.

Nasleduje prechod na Apeninský polostrov, na juh a do regiónu Kalábria. Na rad príde piata etapa s kopcovitým profilom, ktorému bude v poslednej tretine dominovať stúpanie o dĺžke 25 km a 5,6%. Po ňom bude nasledovať klesanie do Camigliattelo Silano. Opäť sa dá predpokladať deň pre únik. Klasikársky bude deň číslo šesť, kde si po 189 km na jazdcov počká sústava kopcov vhodná pre výbušných jazdcov.

Potom sa presunieme na juhovýchod Talianska, do regiónu Apúlia. Pôjde o úplne prvý rovinatý deň vhodný pre čistokrvných šprintérov, ktorí budú musieť na to čakať až sedem dní.

V ôsmom dni sa konvoj presunie viac na sever, na polostrov Gargáno pri Jadranskom mori. V mestečku Vieste by sa opäť malo šprintovať, aj keď trasa ku cieľu vedúca už nie je taká rovinatá.

Posledný deň prvého bloku bude pre vrchárov jazdiacich na celkové poradie. Čaká ich bezmála 200-kilometrová etapa končiaca na Roccaraso v Apeninách. Nastúpa sa vyše štyritisíc výškových metrov. Jazdcov zahrejú prvé dva tiahle kopce a ku finišu sa bude stúpať s prestávkami v celej poslednej štvrtine.

Už v prvom bloku sa tak bude vedieť, kto je ako na tom z celkových favoritov. Ponúka šance pre všetky typy jazdcov.

Druhý blok s časovkou a predkrmom

Desiata etapa sa bude konať 13. októbra a v turistickom Abrezzu ponúkne šancu pre hromadný šprint alebo vydarený únik po 179 km. Pri Jadrane sa ostáva aj v ďalšej šprintérskej etape končiacej v Rimini.

Prímorské stredisko Cesenatico bude hostiť etapu so stredom, v ktorom sa vôbec nepôjde po rovine. Bude obsahovať plno prudkých stúpaní, po ktorom bude nasledovať krátka rovina do cieľa. Môže sa dariť odolným špurtérom alebo únikom, pre ktorých je na Gire mnoho príležitostí.

Rovinatá etapa číslo 13 sa posúva na severovýchod, do malebného mesta Monselice. Tam na rad prídu najrýchlejší muži pelotónu, keďže ide bez troch kopcov o čistú rovinu.

Časovka v 14. etape ešte viac napovie o nádejach na ružový dres pre celkového víťaza. Pôjde o 34 kilometrov dlhú trasu po provincii Treviso. Náročný boj s časom budú zdobiť kopce Muro di Ca’ del Poggio s maximami okolo 19% a následná tiahla druhá polovica so zjazdom do vinárskeho Valdobbiadene, kde si však na unavené nohy počká ešte explozívny kopček. Ozvať sa môže aj vietor na otvorených cestách.

Nedeľná 15. etapa opäť zahreje srdcia všetkých vrchárskych fanúšikov. Finiš pri lyžiarskom stredisku Piancavallo v predhorí Dolomitov príde po troch kategorizovaných kopcoch. Najťažšie ale bude samotné finále. Jazdci v ňom budú šplhať na 15-kilometrové stúpanie s priemerom až 9%.

Finále v Alpách opanuje Stelvio

Po poslednom voľnom dni príde 229-kilometrová etapa 103. ročníka Giro d’Italia. Etapa 16 z Udine do San Daniele del Friuli má po svojej dĺžke rovnomerne rozložené kratšie kopce, ktorých bude dovedna šesť. Vo finále sa pôjde trikrát cez ten istý kopec Monte di Ragogna (2,8 km; 10,%). Bude to príliš pre šprintérov a zoberie si to únik?

Hra o titul sa v 17. etape ešte vystupňuje. Počas 203 kilometrov budú v prvých dvoch tretinách dve stúpania prvej kategórie s dlhým zjazdom. Pred záverom sa ešte párkrát vystúpa na menšie kopce, aby sa finišovalo na Madonna di Campiglio. Ide o stúpanie dlhé 12,5 km s priemerným sklonom 6,5%.

Náročná horská etapa s 5400 výškovými metrami na 207 kilometrov. Také parametre má 18. deň Giro d’Italia. Brutálna je hlavne druhá polovica etapy, ktorej kraľuje legendárne Passo dello Stelvio. Kultový alpský priesmyk je s výškou 2758 m. n. m. najvyšším bodom tohotoročného Gira, čiže prvý jazdec na ňom získa ocenenie Cima Coppi. Pôjde za najťažšej strany, ktorá má 25 km a 7,5%. Po ňom nasleduje zjazd a jazdci sa budú musieť ešte vyštverať na 9-kilometrový kopec o 7% Torri di Fraele.

Spomaľujúci charakter bude mať 19. etapa, ktorá je úplne rovinatá. Ide o najdlhšiu etapu Gira a každý k nej pristúpi skôr konzervatívne, vyjsť to môže úniku.

Posledná časť alpskej ságy príde v 20. dni. Kráľovská horská etapa má 198 kilometrov a počas nej sa prejde cez masívne stúpania Colle dell’Agnello (2744 m. n. m.), Col d’Izoard (2360)  a Col de Montgenèvre (1854), ktoré zaberú až 55 km stúpania a neľahkého klesania. Vstúpi sa na francúzsku pôdu. Finiš sa odohrá na kopci Sestriere.

Vyvrcholenie by sa na iných Grand Tours zastavila procedurálnou etapou v centre mesta, no Giro si pripravilo záverečnú časovku v Miláne pred slávnou katedrálou Duomo. Na 15,7 km sa   pôjde po rovine a pri prípadnej malej strate časovkára na čistých vrchárov vie ITT bodka priniesť skvelé finále. Nejedná sa však o časovku z roku 2017, ktorá sa tiež konala v Miláne, no Tom Dumoulin na nej získal ružový dres po takmer dvojnásobne väčšej vzdialenosti.

Profily etáp:

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Na štarte Nibali, Carapaz, Evenepoel aj Sagan

Celkovo však Giro ponúkne šancu na epické alpské súboje, klasikárske koncovky aj rýchle šprintérske etapy. Časovka na víťazstvo nebude nutnosťou, no určite výrazne pomôže a podľa nej sa bude pri mnohých borcoch rozhodovať o taktike. Útok na ružový dres hlási Vincenzo Nibali, ktorému viac sedia Alpy, ale nestratí sa ani v časovkách. Naopak, ak bude femomén Remco Evenepoel pokračovať vo svojich výkoncoch, časovka bude jeho veľkou zbraňou. Vysoká nadmorská výška prospeje Juhoameričanom, najmä obhajcovi titulu Carapazovi. Ten by však musel získavať čas v niekoľkých predošlých vrchárskych epizódach.

Všetko sa to ohohrá v októbri a sovju úlohu zohrá počasie. Bude chladnejšie ako v pôvodne v máji a na priesmykoch sa už môže objaviť sneh.

Mnohé klasikárske a šprintérske etapy potešia Petra Sagana alebo Michaela Matthewsa. Šprintéri tento rok preferujú Giro, keďže to má v itinerári viac rovinatých dní ako Tour. Predbežne sa počíta s menami ako Viviani, Démare, Jakobsen, Groenewegen alebo Gavíria. Pôjde o úplnú svetovú špičku.

Giro každoročne prináša skvelé preteky a ak všetko pôjde podľa plánov, nemalo by to vyjsť z trendu.

 

Zdroj: giroditalia.it

  

Mohlo by vás zaujímať

Pridaj komentár