Posledná etapa prvého závodného bloku sa odohrá v pondelok, 15. júla. Pôjde o dlhú etapu s očakávaným hromadným šprintom. Desať dní trvalého pretekania nechalo na jazdcoch stopy, kto narábal so silami najlepšie?
Trasa
Dĺžka: 170,5 km
Profil: rovinatý, 3031 nastúpaných metrov
Štart: 12:25 LSEČ
Predpokladaný dojazd: 17:28– 17:59LSEČ
Z dediny Saint Flour v regióne Auvergne sa pôjde smerom na juhozápad počas celého dňa. Hlási sa zadný vietor, čo by život uľahčilo skorému úniku aj pelotónu plného unavených nôh. Prvá stovka kilometrov ponúkne tri kategorizované stúpania, nepôjde o nič zložité. Celá trasa bude rovinatá až mierne zvlnená, no pri príjemnom tempe, ktoré určite bude žiadať väčšina jazdcov, to nebude problém ani pre rýchlych jazdcov. Na 129. kilometri sa nachádza jediná šprintérska prémia dňa, kde sa rozdá maximum 20 bodov.
Jediným prípadným strašiakom by mohol byť kopec Côte de La Malric. Ide o jednoduché stúpanie dlhé 3,5 km s priemerom 4,2 % a nachádza sa približne 60 km pred cieľom. Bolo by tak zbytočné míňať sily a odpárať väčších šprintérov práve tu, no po vrchole nasleduje rovina a nie zjazd, na ktorej sa môže vyskytnúť nepríjemný protivietor. Práve tu sa môže začať výraznejšie sťahovanie úniku dňa, keďže o pár kilometrov sa už bude klesať.
Posledných 30 km etapy sa bude niesť vo zvlnenon charaktere, ale bez kategorizovaných kopcov. Dlhšie sa cesta zdvihne na Taïx 17 km pred cieľom. Ten však neposkytne žiaden priestor na samostatný útok a pelotón v poriadku príde do mesta Albi. Tam to bude ešte zaujímavé. Vo veľkej rýchlosti sa 3,5 km pred páskou hlavná skupina dostane na rampu dlhú 200 metrov s priemerným sklonom 6%. Po ňom bude možnosť posledného individuálneho nástupu, keďže sa cesta zúži a bude nasledovať zatáčka. Po nej však nasleduje trojkilometrová rovná cesta až do cieľa.
Posledných 5 km:
Po flamme rouge (značkou posledného kilometra) sa mierne klesá, no ťažkých šprintérov môže falošná rovinka až mierne stúpanie vyviesť z miery. Strmé to bude hlavne v prvej časti, na jednej z ulíc po moste sa okrem falošnej rovinky odhaduje niečo okolo 8%, čo strmé na šprintérsky dojazd rozhodne je. Takéto sklony ale netrvajú dlho a kompletne sa to vyrovná pri vstupe do posledných tristo metrov. V rýchlostiach až okolo 65 km/h to môže byť zanedbateľné, no jazdci budú mať za sebou 216 kilometrov. Dôležitý bude najmä dostatočný lead-out pre šprintéra, keďže ten musí vyraziť čo najneskôr, až na rovinatej pasáži.
Albi (cieľ)
Mesto má približne 60-tisíc obyvateľov a leží v južnom regióne Stredné Pyreneje. Je rodiskom cyklistu Liliana Calmejana, ktorý môže vyskúšať nejaký prekvapivý útok alebo sa reprezentačne objaviť v úniku dňa. Je jedným z centier podnikania v medzi malými mestami južnom Francúzsku, sídli tu viac ako 3000 firiem a to aj vďaka blízkosti pri meste Toulouse.
Centrum mesta je zapísané v zozname UNECO. Najprv to bola totiž osada založená Rimanmi, neskôr využívaná ako sídlo kacírov – albigéncov v 13. storočí. Turisti si pozrú najskôr Biskupské mesto, sekciu stredovekých budov a opevnení postavené z čias Svätej rímskej ríše. Dominantou tejto oblasti je Katedrála sv. Cecílie. Je najväčšou katedrálou na svete postavenou z tehál. Je jedinou katedrálou v Európe, ktorej steny sú kompletne vymaľované, celkový povrch činí až 18 500 m². Obsahuje napríklad najväčšie zobraznie biblického Armagedonu.
V roku 2013 tu svoju jedinú etapu vtedajšej edície Tour ovládol Peter Sagan. Jeho tím Luquigas skvele potiahol posledné tri kilometre, ktoré sa išli opačne, ako dnes. Siedma etapa obsahovala tiahle stúpania, ktoré odrovnali klasických rovinárov. V hromadnom dojazde Slovák oslavoval iba svoj štvrtý triumf pred Johnom Degenkolbom a Daniele Bennatim.
Favoriti
Únik sa z víťazstva tešil dva dni za sebou. Bolo to kvôli profilu a vôli šetriť sily od veľkých favoritov. Odolným šprintérom tak bola odobraná možnosť víťaziť, dnes to budú chcieť napravit. Navyše, pridajú sa aj klasickí rýchlici s odhodlanými tímami za sebou.
Predsa sa len nastúpa okolo 3000 výškových metrov. Preto najprv spomenieme jazdcov, ktorí s takýmito parametrami nemajú problémy. Peter Sagan (BOH) má na Albi skvelé spomienky, navyše, etapa na pomedzí zvlnenej a rovinatej mu mimoriadne sedí. V predošlej etape sa šetril, došiel na poslednom mieste a určite má v pláne zaútočiť na svoje druhé víťazstvo na tejto Tour.
To prvé stále iba hľadá ďalší pretekár, ktorý ukazuje dobré šprintérske nohy, Michel Matthews (:sun:). Austrálčan sa navyše môže spoľahnúť na dobrú tímovú podporu. Z rýchlejších jazdcov malé kopčeky obľubuje Caleb Ewan (:lts:), ktorý po troch pódiových priečkach čaká na svoj prvý triumf. Jeho tím úlohu vyhrať splnil s De Gendtom, no družstvo je postavené najmä okolo Austrálčana.
Do hry sa dostanú aj extrémne rýchli Dylan Groenewegen (:tjb:) a Elia Viviani (:qst:). Nepredpokladá sa, že by ich rampa v poslednom kilometri úplne odstavila od prvých miest, len to budú mať o čosi ťažšie. Bude na ich tímoch, aby prežili falošnú rovinku a až dvesto metrov pred cieľom vyšli na vzduch. Pomáhať im budú Mike Teunissen (:lts:) a Wout van Aert (:tjb:), respektíve Michael Mørkøv (:qst:) a Max Richeze (:qst:).
Dvojica z UAE-Team Emirates Alexander Kristoff (:uae:) a Jasper Philipsen (:uae:) taktiež už nemôže vyčkávať na ďalšiu príležitosť. V hromadnom dojazde budú prítomní aj Sonny Colbrelli (:bmt:), Matteo Trentin (:mts:), Giacomo Nizzolo (:ddd:), Christophe Laporte (Cofidis), Nicolo Bonifazio (Total Direct Energie) alebo Andrea Pasqualon (Wanty-Gobert).
Naše tipy
Podľa nás sa bude radovať Caleb Ewan, ktorému to v siedmej etape ušlo iba o milimetre. „Vreckovej rakete“ z Austrálie dlhšie etapy vyhovujú, v prospech neho hovorí aj veľké zrýchlenie, ktoré dokáže v posledných metrov vyprodukovať. To bude na rovine v bezprostrednej blízkosti pásky veľmi dôležité. Zároveň je jediným jazdcom z elitnej šprintérskej štvorice Groenewegen-Viviani-Sagan-Ewan, ktorý ešte nemá na konte etapový vavrín z Tour. Kurz na jeho víťazstvo je 4,00:1.
Sagan má výhodný kurz až 6,50:1, pričom ide o veľkého favorita desiatej etapy. Zaregistrujte sa TU, stavte si napríklad aj na Petra a získajte 15 eur zadarmo s možnosťou bonusu až do výšky 4000 eur.
Groenewegenova šanca po jeho triumfe sa odhaduje na 3,00:1, Vivianiho na 3,50:1.