Nedeľa v pekle – A Sunday in Hell – filmová povinnosť pred Roubaix

Paríž – Roubaix 2021
A Sunday in Hell Paríž - Roubaix 2021 film

zdroj: instagram.com/kemptontrader/

Len ťažko v cyklistike nájdeme drsnejšie preteky ako Paríž – Roubaix. A len ťažko nájdeme lepší cyklistický film ako „Nedeľa v pekle“ – „A Sunday in Hell“.

Dokument od dánskeho režiséra Jorgena Letha sa stal kultom medzi cyklistickými fanúšikmi. Veď čo iné mohlo vzniknúť z unikátnej ukážky kultových pretekov Paríž – Roubaix z roku 1976. Proti sebe vtedy stáli už teraz legendárni Belgičania Eddy Merckx, Roger De Vlaeminck, Freddy Maertens, Talian Francesco Moser či vtedy 40-ročný francúzsky miláčik Raymon Poulidor s čerstvým víťazom Tour de France z roku 1975 Bernardom Thévenetom.

Dokument úžasne zachytáva atmosféru pred štartom, priebeh pretekov, ktorý vtedajšie televízie nemali v krátkom hodinovom prenose ako zaznamenať. Vidíme tvorbu úniku, chaos, náhle demonštrácie davu popri cestách a ďalší celkový chaos pretekov a emotívne finále, navyše aj v ikonických sprchách vo velodróme.

Ale to nie je všetko. Viac ako 26 kamier zachytilo aj obyčajných ľudí, ako v kaviarňach čakajú na zvukové oznámenie o priebehu, alebo politických elitárov, ako sa prišli ukázať na najvýznamnejšej udalosti severovýchodného Francúzska.

A Sunday in Hell ako jeden z mála cyklistických filmov

„Myslel som si, že cyklistika je fantastický šport. Preto som to natočil. Ale nikdy by som si nepomyslel, že by sa film stal kultom,“ povedal Leth pre Peloton Magazine v roku 2016.

Vznikol dokument, ktorý z časti nesie existencialistickú tematiku – zachytáva jazdcov bojovať na absolútne najťažšom povrchu, aký cyklistika ponúka. Vidíme pády, defekty, sklamania, agonické výrazy v bolestiach pri páde, ale aj výrazy údivu a odhodlania. Vidíme pretekárov zápasiť v krízových situáciach. S odstupom času zároveň musíme oceniť, že sa pretekalo na pomerne jednoduchých bicykloch, bez rôznych vymožeností 21. storočia. Bez wattmetrov, meračov tepu či tímových vysielačiek.  A pritom na rovnakých cestách s dlažobnými kockami – pavé.

„Nikto jednoducho nerobil filmy o športoch. Už predtým sme filmovali na Giro d’Italia v roku 1973, ale na Paríž – Roubaix ma fascinovala tá absurdnosť celého toho. Je to tak náročné a nebezpečné,“ spomína dánsky režisér.

Nejde o rozšírenú verziu televíznych záberov, ako by sa mohlo zdať. Leth patrí k známym dánskym režisérom, ktorého filmy sa pravidelne objavovali na filmových festivaloch. Svoj podpis je vidieť na viacerých záberoch, alebo pri výbere vážnej hudby.

Režisér vedel, ako zachytiť čas

„Dôležitou vecou bolo pre mňa udržať si záber. Ak je dobrý, nemeňte ho. Viacerí kameramani ma nepočúvali a zbytočne hýbali s kamerou, približovali a podobne. Ale to je zle. Podľa mňa by ste nemali meniť záber počas natáčania. Je veľmi dôležité ostať v čase. Čas je reálna vec. A s ním nechcem hýbať, chcem zachytiť realitu a intenzitu času,“ vysvetľoval Leth.

Je to vidieť hlavne vo finále pretekov. Statický záber na dôležitom kockovom sektore ukazuje na vedúcu skupinu pretekárov.

Aký majú náskok? Päť sekúnd, desať, dvadsať, tridsať. Vidieť kolónu motoriek, sanitku či riaditeľa pretekov. Až po celej minúte vidíme rozpačitých jazdcov v druhej skupine. Niečo, čo nám povie grafika počas televízneho prenosu, sme mali možnosť zacítiť v reálnom čase. Spoločne s prachom padajúcim na mačacie hlavy, s netrpezlivými fanúšikmi čakajúcich na svojho favorita vzadu.

Rovnaké kocky Paríž – Roubaix

Leth sa stal komentátorom dánskej televízie dlhé roky si naživo užíval práve Paríž – Roubaix. Podľa neho sa preteky nemenia, čo je dobre.

„Sú to rovnaké kocky, rovnako náročné. Rovnaké pravidlá. Preteky sa pre vás môžu skončiť z minúty na minútu pre defekt alebo pád. Môžete si zvoliť odísť, alebo pokračovať,“ uvažuje teraz už 84-ročný básnik a filmár.

Aj po toľkých rokoch je film nadčasový. Za megafavoritov Rogera De Vlaemincka či Eddyho Merckxa vieme dosadiť súčasných pretekárov, vieme nájsť aj outsiderov či iba obyčajných domestikov, ktorých zbierala karavána, keď už mleli z posledného.

Pre cyklistického fanúšika je film A Sunday in Hell povinnosťou, najmä pred každým Paríž – Roubaix. Otvára ľudskú stránku pretekov, keďže tvorcovia veľmi dobre vedeli, ako fanúšikom priblížiť veľkých víťazov. Legendárny film o legendárnych pretekoch, ktoré stále ostávajú rovnaké. Sú Nedeľou v Pekle.

Film si môžete pozrieť s anglickým komentárom zadarmo na YouTube:

  

Mohlo by vás zaujímať

Pridaj komentár