Slovenský cyklista Martin Svrček má za sebou úspešnú sezónu v Taliansku, no čakajú ho dva veľké vrcholy sezóny. Prvým budú Majstrovstvá Európy v cestnej cyklistike v Trente 2021.
Juniora čaká najprv v utorok časovka dlhá 22,4 km.
V tejto sezóne sa stal majstrom Slovenska vo svojej vekovej kategórii. Rovnako má na konte jedno víťazstvo z časovky na Trofeo Insieme – Cotignola a ďalšie tri pódiá v boji proti chronometru, vrátane pretekov Tour de Léman.
Čo od seba čaká v časovke v Trentine?
Časovka je viac-menej rovina, nachádza sa tam niekoľko „brdkov“. Prvé tri kilometre sú technické, rovnako aj posledných päť. Spokojný by som bol s umiestnením v top 5. A ak mám byť do top 3, tak už vyhrať (smiech),“ priznal Svrček pre Cyklonews.
(Aktualizácia: Martin Svrček skončil v časovke na 16. mieste, na trati bol najrýchlejší zo všetkých Slovákov naprieč disciplínami.)
Majstrovstvá Európy a najlepšia forma
15 víťazstiev v sezóne a vyhovujúca trasa zaradzujú Kysučana do širšieho okruhu favoritov. Počas sezóny ukázal silný šprint, ale aj odolnosť na kopcoch. Centrom pretekov je stúpanie Povo (3,6 km – 4,7%), ktoré juniori prejdú osemkrát.
Najlepší scenár pre mňa by bol, ak by som na stúpaní odišiel s vrchármi a v šprinte by som ich dal. Nebolo by dobré, ak by došiel do cieľa došiel veľký balík. Ale keď som videl trať, tak si myslím, že nedôjde. Kopec ideme až osemkrát, budú to celkom ťažké preteky.
Cestné preteky juniorov sú na programe v piatok (10. septembra) doobeda.
Zdá sa, že najväčšie momenty prichádzajú pred majstrovstvami Európy. Celkovo vyhral švajčiarske preteky Tour du Lémans (predošlí víťazi Victor Lafay alebo Aurélien Paret-Peintre) a vo veľkom svetle sa predstavoval na veľmi významnom etapáku Giro Lunigiana.
Osobne si myslím, že som teraz na tom najlepšie za celý rok. Bol som na vysokohorskom sústredení, aj som niečo schudol.
Smola na veľkých pretekoch
Giro Lunigiana sú etapové preteky, na ktorých sme v posledných sezónach prvýkrát videli jazdcov, ako Remco Evenepoel, Matej Mohorič, Alberto Bettiol, alebo aj Tadej Pogačar.
Martin Svrček bojoval o celkové poradie s Francúzom Lennym Martinezom. Až v poslednej etape mal Slovák smolu.
V poslednej etape som dostal defekt približne tristo metrov za vrchárskou prémiou. Potom nasledoval úzky rozbitý zjazd. So mnou bol aj tímový kolega. Ale nejak ma nevidel. Potom som čakal na mechanické vozidlo asi štyri minúty, ktoré sa ešte zdržalo, keďže môj kolega spadol hore kopcom a museli mu pomáhať. A ešte aj potom ďalší jazdec spadol pri zjazde.
Ale preteky hodnotím pozitívne. Výkonnosť mám a s pretekmi som spokojný.
Na Lunigiane sa otestoval aj vo vrchárskej etape. Na šesťkilometrovom cieľovom kopci zaostal za víťazom len o 49 sekúnd.
Malo to šesť kilometrov, ale nešlo o prudké stúpanie. Trvalo to nejakých 15 – 16 minút.
Martin Svrček ako prvý víťaz juniorskej Strade Bianche
Najprv sa v sezóne zúčastňoval na menších pretekoch v Taliansku.
V Taliansku vtedy boli len takéto, menšie preteky. Zo začiatku sezóny sa veľmi nekonajú veľké podujatia.
Medzi víťazstvami svieti Eroica – preteky s toskánskymi štrkovými cestami medzi Sienou a Montalcinom, ktoré sa stali modernou klasikou. Juniorská verzia klasiky Strade Bianche mala v roku 2021 svoju historickú premiéru.
Najväčším momentom pre mňa boli juniorské Strade Bianche, ktoré som vyhral. Išlo sa mi tam super. Bola to zmena oproti ostatným pretekom, keďže sme tam prechádzali cez 40 km bielych ciest, ako sa v taliančine volajú. Na 40. kilometri bol druhý úsek so šotolinou.
Tam som to celé odtiahol, nastúpil si a ostala len osemčlenná skupina, po ktorých nasledoval šesťkilometrový kopec, ktorý bol aj na Gire. Ostali sme šiesti. Na treťom úseku si nastúpil Pellizzari a skúšal si nastúpiť v poslednom kopci. Neutrhol ma, vedel, že v šprinte ma nedá.
Taliansko je profesionálnejšie
Team Franco Ballerini je juniorský taliansky tím nesúci meno dvojnásobného víťaza Paríž – Roubaix. Franco Ballerini tragicky zahynul pri nehode na rallye. Po konci cyklistickej kariéry sa totiž stal navigátorom.
Tím sa radí medzi top 3 tímy v Taliansku. Jazdil zaň napríklad Antonio Tiberi, súčasný majster sveta v časovke juniorov. Ale aj Andrij Ponomar, majster Európy. Za posledné tri alebo štyri roky boli vždy v top 3 v talianskom pohári.
Tím úzko spolupracuje s Pro zostavou Viní Zabu.
Máme spoločných mechanikov, ale aj rovnakého manažéra ako Vini Zabu. Už v apríli mi ponúkli zmluvu, ale stále nad ňou rozmýšľam.
V čom vidí rozdiel medzi Slovenskom a Talianskom?
V Taliansku sa všetko berie oveľa profesionálnejšie. Sú tam totiž čisto juniorské tímy, nie že by mali napríklad starších žiakov, mladších a podobne. Každý tím má svojho športového riaditeľa, ktorý pred pretekmi povie taktiku a dodržuje sa. Oproti Slovensku sa jazdí tímovejšie.
Preteky sú ťažšie. Hlavne nastúpenými metrami. Nejazdia sa kritéria a podobné.
Ako Martin Svrček začal s cyklistikou?
Mladí športovci sa neustále objavujú a jedným prípadom bol aj Svrček, rodák z Nesluše na Kysuciach.
Najprv som v deviatich rokoch začal s hokejom. Keď som mal dvanásť, počas letnej prípravy som začal bicyklovať. Môj ocino bol tiež cyklista. Môj kamarát z hokeja začal bicyklovať, tak som to skúsil. Dva roky som kombinoval obe športy a v štrnástich som sa rozhodol, že viac ma baví cyklistika. Aj som v nej bol lepší.
Martin Svrček sa do terajšieho pôsobiska dostal do Cyklistického spolku Žilina – Akadémie Petra Sagana.
Podmienky sú tam super. Čo viem, tak každý kadet alebo junior dostane bicykel. Ide o normálny slovenský tím.
Celý rok v Taliansku
Ako prebieha jeho štúdium?
Na gymnáziu mám individuálny študijný plán. Do školy musím ísť štyrikrát za rok a inak sa dajú všetky písomky dorobiť online.
Aby mohol Svrček zbierať nespočetne veľa víťazstiev, musel zmeniť svoj štýl života. Má však neoceniteľnú podporu.
Áno v Taliansku žijem celoročne. Domov idem len na otočku. Moja priateľka dosť cestuje, ona je pre mňa obrovská podpora.
Martinovi ďakujeme za venovaný čas na ME a ďalej prajeme veľa úspechov.
Zdroj výsledkov: FirstCycling.com