Už v nedeľu začína najprestížnejšia klasika zo všetkých jendodňových podnikov celej sezóny. Paríž – Roubaix, alebo aj Peklo Severa otvoria svoju 114. edíciu. Je to posledná klasika pred Ardénami. Na jazdcov čaká 27 úsekov pavé (úseky s mačacími hlavami). Na nedeľu meteorológovia predpovedajú hustý dážď a tak sa máme na čo tešiť.
História
Spomínané preteky začali písať svoju históriu už v roku 1896. Zakladateľmi pretekov sú Théodore Vienne a Maurice Perez. Títo dvaja robotníci z Roubaix dostali nápad zorganizovať preteky. Mali dva problémy. Všetky preteky končili v Paríži a ich rodisko nebolo tým pravým miestom, kde ich nápad ukončiť. Druhý problem nastal, že obaja nemohli byť zároveň na štarte a v cieli. Dvojica sa spojila s redaktorom časopisu Le Vélo a dohodli sa na spolupráci. Riaditeľovi časopisu napísali, že ich pretek by mohol byť prípravou na vtedy prestížnejší Bordeaux – Paríž. Paul Rousseau – riaditeľ časopisu bol nadšený a ihneď začal hľadať ideálnu trať. Poslal svojho redaktora Victora Breyera. Ten bol po absolvovaní trate vyčerpaný a bol rozhodnutý nedoporučiť túto trasu. Teplé jedlo, alkohol a oddych v Roubaix ale zmenili jeho názor. A tak v roku 1896 začali preteky písať svoju históriu. Cena za víťazstvo mal byť 7-mesačný príjem baníka.
Favoriti
Iba sedem jazdcov dokázalo vyhrať Flandy a Roubaix v jednom roku. Peter Sagan je blízko, aby sa zapísal do histórie. Jeho aktuálna forma hovorí jasnou rečou. Minuloročný víťaz John Degenkolb bude absentovať a tak sa šance Slováka iba zvyšujú. Ďalším adeptom na výhru je Fabian Cancellara, ktorý po sezóne končí kariéru. Ten v posledných týždňoch ukázal, že dokáže trápiť celú svetovú špičku. Keď už spomíname Spartaka, tak nemôžeme vynechať Toma Boonena. Švajčiar a Belgičan sa zapísali do dejín klasík a bolo by trúfalé s nimi nepočítať. V neposlednej rade tu máme azda najlepší tím klasikárov Etixx – Quick-Step. Spomínaný tím má k dispozícii jazdcov ako Štybar, Terpstra, Stijn Vandenbergh. Stajni sa v jarných klasikách nedarilo podľa predstáv a tak je Peklo Severa ideálna príležitosť to napraviť. Alexander Kristoff sa na jar zatiaľ hľadá, no taktiež s nim musíme počítať. Vo farbách Astany bude jazdec číslo jedna Lars Boom. V Lotte spoliehajú na dobre jazdiaceho Sepa Vanmarckeho.
Trasa
V pláne je 27 sektorov s mačacími hlavami, no je dosť možné, že úsek v Troisvilles sa zruší. Sektor je aktuálne pod nánosom bahna. Na jazdcov čaká 52,8 km pavé úsekov a celkových 257,5 km. Ikonický finiš končí na velodrome v Roubaix, kde už pravidelne diváci vidia vyčerpané a zašpinené tváre jazdcov.
zdroj: cyclingnews.com, letour.fr, wikipedia.com