Po dni voľna nasleduje 11. etapa Tour de France. Keďže „pravá Tour“ začne kopcami v Pyrenejách, v meste pod nimi, Toulouse, sa zabojuje o jednu z posledných možností pre víťazstvo v hromadnom dojazde. Šprintéri a najrýchlejší muži pelotónu tak budú v plnej pohotovosti.
Dĺžka: 167 km
Profil: rovinatý, 1826 nastúpaných metrov
Štart: 13:45LSEČ
Predpokladaný dojazd: 17:22– 17:43 LSEČ
Šprintérskym etapám pomaly odzváňa. Po dnešnom dni sa presúvame do kopcov, potom budú mať rýchlici šancu už iba v 16. a poslednej, 21. etape. 11. pretekársky deň na Tour bude iba s 1800 výškovými metrami ideálnou príležitosťou pre šprintérske tímy. Jediné vrchárske prémie sa nachádzajú v prvej polovici prevažne rovinatej trasy. Trojkové Côte de Tonnac a ani štvorkové Côte de Castelnau-de-Montmilar nikoho nevystrašia a nepomôžu ani skorému úniku, ktorého osud je pravdepodobne iba pohltenie pelotónom v záverečnej fáze etapy.
Trasa smerujúca z mesta Albi v regióne Stredné Pyreneje mieri ešte viac na juh, do metropoly oblasti – Toulouse. Zaujímavých by malo byť hlavne posledných 35 kilometrov, ktoré majú zvlnený charakter s 500 nastúpanými metrami. Čistokrvní šprintéri by určite dúfali v menšie číslo, no stále by to mali v poriadku prežiť. Na krátkych a jednoduchších kopčekoch by však tvrdšie mohli zatlačiť zostavy odolnejších borcov Sunweb a Bora – hansgrohe a zobrať aspoň kúsok síl protivníkom. Taktiež sa očakáva iba mierny protivietor, rozhodne nič podobné ako v minulej etape.
Ako sa priblížíme k Toulouse, poslednou prekážkou bude malá rampa 5,5 km pred cieľom. Je dlhá približne 1,4 km s priemerným sklonom okolo 4%. Práve toto miesto bude slúžiť na posledné možné útoky jednotlivcov. Na širokých a priamych cestách sa ale prekvapenie neočakáva. Sebavedomé šprintérske vlaky Deceuninck – Quick Step alebo Jumbo-Visma určite dostanú množstvo priestoru na cestách v posledných 5 kilometroch, ktoré sú profilovo čisto rovné, ba dokonca do mierneho klesania. Dôležitou môže byť zákruta v treťom kilometri od konca, ktorá je skôr tiahla a vnútorná stopa môže získať viaceré pozície k dobru. V poslednom kilometri sa nachádza prejazd cez kruhový objazd, čo zohrá kľúčovú úlohu v záverečnej bitke. Po jeho prejazde je to rovno až na cieľovú čiaru.
Albi (štart)
Mesto má približne 60-tisíc obyvateľov a leží v južnom regióne Stredné Pyreneje. Je rodiskom cyklistu Liliana Calmejana, ktorý môže vyskúšať nejaký prekvapivý útok alebo sa reprezentačne objaviť v úniku dňa. Je jedným z centier podnikania v medzi malými mestami južnom Francúzsku, sídli tu viac ako 3000 firiem a to aj vďaka blízkosti pri meste Toulouse.
Centrum mesta je zapísané v zozname UNECO. Najprv to bola totiž osada založená Rimanmi, neskôr využívaná ako sídlo kacírov – albigéncov v 13. storočí. Turisti si pozrú najskôr Biskupské mesto, sekciu stredovekých budov a opevnení postavené z čias Svätej rímskej ríše. Dominantou tejto oblasti je Katedrála sv. Cecílie. Je najväčšou katedrálou na svete postavenou z tehál. Je jedinou katedrálou v Európe, ktorej steny sú kompletne vymaľované, celkový povrch činí až 18 500 m². Obsahuje napríklad najväčšie zobraznie biblického Armagedonu.
Toulouse (cieľ)
Mesto na rieke Garonne má 500-tisíc obyvateľov, v metropolitnej oblasti je to aj o dvestotisíc viac. Ide o štvrté najväčšie mesto Francúzska, zároveň je centrom regiónu Stredné Pyreneje. Mnoho budov v historickom centre, ktoré je zvažované na pridanie do zoznamu UNESCO, sú postavené ružovými tehlami. Kvôli tomu dostalo toto veľkomesto prezývku „ružové mesto“. Dominantou je Capitol, honosná budová, ktorá slúžia ako radnica a obsahuje aj priestory na oficiálne stretnutia či divadelné predstavenia. Pri tejto stavbe sa zároveň ukončí dnešná etapa.
Ozdobou mesta je napríklad Bazilika svätého Saturnina, najväčšia románska stavba v západnej Európe, alebo sústava riečnych kanálov Canal du Midi.
Mesto je známe svojím technologickým a strojárskym zameraním. Sídli tu napríklad Airbus, spoločnosť vyrábajúca lietadlá. V biznise okolo aeronautiky je zamestnaných okolo 10-tisíc ľudí. Progres mesta dokazujú aj mnohé výskumné súkromné firmy pracujúce s biotechnológiami, informačnými technológiami, elektronikou alebo meteorológiou.
Favoriti
Bude to deň pre čistokrvných šprintérov. Elia Viviani (:qst:) bral kvôli famóznemu Woutovi van Aertovi (:tjb:) v desiatej etape iba druhé miesto. Ako ho poznáme, Talian má po tesných prehrách veľkú motiváciu. Jeho tím je vo skvelej fazóne, veď drží žltý dres, Mas je na tom relatívne dobre a má už dve etapy na konte, jednu s Eliom.
Jazdec Quick Stepu je spoločne s Dylanom Groenewegenom (:tjb:) najrýchlejším borcom v pelotóne Tour a obom záverečné kilometre sedia ako uliate. Nie je isté, či prežujú ďalšie pyrenejské etapy, preto tak využijú všetko, aby získali (možno) svoju poslednú etapu na tomto ročníku. Formu tímu Holanďana nie je potrebné komentovať, štyri víťazstvá počas desiatich dní je jednou z najlepších záznamov, aké mohli Mike Teunissen (:qst:), Groenewegen, Van Aert a vlastne celý tím v časovke dosiahnuť.
Šance nezahodí ani Peter Sagan (BOH), ktorému sa po víťaznej etape dýcha ľahšie, hlavne so zeleným dresom na ramenách, ktorý drží pevnou rukou. Musela by to byť však nečakane chaotická koncovka, aby v nej Slovák prekvapil v šprintoch sebaistých vyššie spomínaných jazdcov.
A čo Caleb Ewan (:lts:)? Ten nemá zo zoznamu elitných špurtétov ani jeden triumf. Často sa pohybuje na pódiových priečkach, no zatiaľ nenašiel recept na najvyšší stupienok. Jeho príležitosť môže prísť až medzi poslednými a netreba ich zahadzovať. V organizovanej etape má jeho tím o niečo horší šprintérsky vlak ako Viviani či Groenewegen, čo sa však môže na trati skôr fandiacej systematickému prístupu k šprintu zmeniť.
Prvú päťku budú atakovať napríklad aj Michael Matthews (:sun:), Matteo Trentin (:mts:), Giacomo Nizzolo (:ddd:), Sonny Colbrelli (:bmt:), Alexander Kristoff (:uae:) či jeho kolega a najmladší jazdec na Tour Jasper Philipsen (:uae:). Na lepší výsledok stále čakajú Christophe Laporte (Cofidis), Andrea Pasqualon (Wanty-Gobert), Nicolo Bonifazio (Total Direct Energie) alebo André Greipel (Arkéa-Samsic).
Naše tipy
Elia Viviani podľa nás zvíťazí v 11. etape. Kurz na tento výsledok je 3,25:1. Je na tom o čosi horšie ako Groenewegen (2,75:1), no Deceuninck – Quick Step sa určite bude snažiť dostať na podobnú vlnu úspechov ako Jumbo-Visma, veď to ich charakterizuje takmer celé posledné dve sezóny. Svoj vlak s elitným lead-out a menami ako Richeze, Morkov, Lampaert alebo Alaphilippe opäť dokonale využijú.
Alebo najlepšiemu páru vypáli rybník Sagan? Zaregistrujte sa TU, stavte si napríklad aj na Petra a získajte 15 eur zadarmo s možnosťou bonusu až do výšky 4000 eur. Kurz na víťazstvo Slováka činí výhodný pomer 7,50:1. Staviť si môžete napríklad aj na vedľajšie tipy. Dobrým zásahom by bolo Saganovo umiestnenie v prvej trojke, na ktoré Tipsport vypísal kurz 2,25:1.