Po jarných klasikách a Giro d’Italia prichádza tretí, azda najrušnejší vrchol cyklistickej sezóny. Tour de France so sebou každoročne prináša najprestížnejšie zápolenie na cestách, ktorému sa nevyhnú ani občasní priaznivci profi pelotónu. Síce si Le Tour z posledných rokov nepripomíname kvôli tomu, že by to boli najatraktívnejšie preteky v sezóne, no súboje o žltý, zelený alebo bodkovaný dres, o každú etapu či o každý únik nesú v sebe niečo, čo sa dá vidieť iba počas horúcich troch týždňov vo Francúzsku.
106. ročník v znamení historických osláv
Hlavným motívom budú oslavy dvoch veľmi významných výročí. V samostatnom článku sme sa venovali prvému žltému dresu, ktorý sa dožil úctyhodných sto rokov. Ten si prešiel cestu od pozície nechceného predmetu na ramenách Eugèna Christopha až po svätú cyklistickú trofej. Po každej etape bude udelená špeciálna verzia dresu, na ktorej budú zobrazené typické fotografie s podobizňami legiend Grande Boucle ako Merckx, Anquetil, Hinault a Indurain. Títo velikáni ako jediní dokázali získať päť triumfov na Tour de France. V pozadí žltého trička sa objavia aj monumenty Col de l’Iseran, Col du Galibier alebo Katedrála Notre-Dame v Remeši.
Na počesť 50. výročia prvého víťazstva najlepšieho cyklistu všetkých čias Eddyho Merckxa sa veľký štart, Grand Départ, umiestnil do Bruselu. V blízkosti belgického hlavného mesta v obci Woluwe-Saint-Pierre si „Kanibal“ prevzal svoj prvý žltý dres. Doma, pred svojou rodinou, ktorá vlastnila blízky obchod s potravinami, pred fanúšikmi a kamarátmi sa vtedy 24-ročný dominátor prvýkrát obliekol do žltého dresu. Pri svojej prvej účasti, ktorú, samozrejme, vyhral s 18-minútovým náskokom. Toto víťazstvo sa považuje za jeden z úplne najviac dominantných skalpov v povojnových dejinách Tour.
Trasa
Ako sme spomenuli v rozbore najdôležitejších etáp, organizátori na čele s riaditeľom pretekov Prudhommom sa rozhodli pre trať stvorenú pre čistokrvných vrchárov. Do programu zaradila iba dve, menej podstatné časovky – jednu tímovú v Bruseli a druhú individuálnu medzi horskými etapami. Obe majú dĺžku okolo 27 kilometrov a strata v nich by sa dala v horách jednoducho zmazať.
Celkovo sa počas 21 etáp prejde 3460 kilometrov. Tie sa rozložili do profilovo siedmich rovinatých šprintérskych, piatich zvlnených stredne náročných a siedmich horských etáp a dvoch spomínaných časoviek. Finiš na vrchole stúpania sa vyskytne päťkrát. Bude to na kopcoch La Planche des Belles Filles, Tourmalet, Foix Prat d’Albis, Tignes a Val Thorens. Organizátori avizovali, že pôjde o „najvyššiu edíciu Tour“. Cieľ sa totiž bude nachádzať nad úrovňou 2000 m. n. m. až trikrát.
Štartuje sa 6. júla v Bruseli, finiš je tradične v Paríži 28. júla.
Už v prvom bloku prídu náročné skúšky
Prvá etapa na belgickej pôde síce povedie jazdcov cez legendárne kopce známe z Okolo Flámska – Kapelmuur a Bosberg, no kvôli kopcovitému charakteru Tour si to šprintérske tímy veľmi radi postrážia. Očakáva sa hromadný dojazd, ktorý bude tradične sprevádzaný nervozitou. Ide predsa o najsledovanejšiu udalosť roka a každé víťazstvo vám môže zachrániť sezónu či novú zmluvu.
Už v druhej etape sa začnú rozdávať prvé karty v celkovom poradí. Pripomenie im to finiš pod známou stavbou Atómium. V tímovej časovke dlhej 27 km sa zhodnotia sily celku. Pomôcť to môže vrchárom z tradičných pevností tímovej disciplíny ako Ineos, Deceuninck – Quick Step alebo Mitchelton-Scott. Tretia etapa nastolí vzor, že dva dni po sebe rovinatá etapa jednoducho nepôjde. O slovo sa prihlásia klasikári s výbušnou koncovkou, keďže sa finišuje na krátkom kopci, už na pôde Francúzska. Dočkáme sa lahôdky v podobe súboja Sagana a Alaphilippa?
Vo štvrtej etape sa taktiež môžeme pred televízormi pripraviť na hromadný dojazd, na ktorý dôjde po prejazde okolo pamätníkov z Prvej svetovej vojny, ktorá mala v oblasti severovýchodneho Francúzska najbrutálnejšie bitky. Prvá kopcovitá etapa má pri sebe číslo päť, radovať by sa mohol silný únik.
Tento rok nám prvá Grand Tour sezóny, Giro, ponúkla veľmi pomalý rozjazd. Na Tour to ale nečakajme. Už v šiestej etape prídu na rad prvé veľké kopce. Finiš na La Planche des Belles Filles bol o kilometer predĺžený, aby cieľ prišiel po strmej šotolinovej (gravelovej) pasáži. 7-kilometrové stúpanie má priemerný sklon ťažkých 8,7%, no maximá v poslednom kilometri dosahujú na „Planine krásnych dievčat“ až 20-percentné hodnoty.
Stúpanie v pohorí Vozgézy už v minulosti potvrdilo svoje dôležité postavenie na Tour. V edícii 2012 sa tu začala spanilá jazda tímu Sky. O dva roky neskôr to bol odrazový mostík pre víťazstvo Vincenza Nibaliho. Talian smeruje na Tour po náročnom Gire a až tu sa uvidí, či sa vydá dobyť celkové poradie. Tu sa rozhodne aj medzi Eganom Bernalom a Geraintom Thomasom, kto sa stane lídrom tímu. Až tu sa dozvieme skutočnú formu viacerých jazdcov, ktorí pri zlom dni môžu prísť o šancu zaútočiť na titul.
Siedma etapa bude s 230 kilometrami najdlhším dňom v sedle, na konci ktorého by sa o víťazovi dňa malo rozhodnúť v šprinte. Zvlnené to bude v ďalších dvoch epizódach, kedy príbeh „únik vs pelotón“ napíše ďalšiu kapitolu. Prvý závodný blok sa ukončí šprintérskou etapou. Na tento finiš v desiatej etape v Albi má skvelé spomienky Peter Sagan, ktorý tu vyhral v roku 2013. Toto mesto na juhu krajiny poslúži ako priestor na prvý deň voľna po dlhej sekcii etáp.
V druhom týždni časovka a prvá dvetisícka na legende
Jedenásta etapa bude opäť niečo pre rýchlych mužov. Od šiestej etapy príde v tej dvanástej prvý náročný výstup. Síce Peyresourde a Hourquette d’Ancizan nebudú rozhodujúce, no pred časovkou si viacerí borci môžu upraviť pozície, napríklad v rýchlom zjazde do cieľa v Bagneres-de-Bigorre.
Po Paríži je Pau najčastejšie používaným mestom na Tour. Práve tam sa odohrá zvlnená časovka, ktorá ulahodí aj časovkársky slabším vrchárom, ktorí na rovinatých tratiach počítajú straty v desiatkach sekúnd. Favorimi budú takí jazdci ako Rohan Dennis, Wout van Aert, Geraint Thomas, Max Schachmann alebo Tony Martin. Po 13. etape sa chronometer odloží a Tour sa zvíťazí alebo prehrá v kopcoch.
A aký iný kopec by sa mal v „najvyššej Tour“ použiť ako prvý? Ak sa v posledných rokoch zvolil Col du Tourmalet, tak väčšinou išlo o najvyšší bod pretekov. Tentokrát bude vrchol vo výške 2115 m. n. m. iba piatym najvyšším miestom. Najslávnejší pyrenejský kopec tvoril cieľové stúpanie iba trikrát a aj to pridá na špeciálnosti tejto etapy. Po 19-kilometrovom kopci budú musieť byť vrchári ešte jeden deň pozore. V etape číslo pätnásť sa prejde po troch stúpaniach prvej kategórie. Cesta sa v závere zdvihne na 12 kilometrov, tretí horský dojazd sa udeje na Prat d’Albis. Zaslúžený druhý a posledný voľný deň je naplánovaný v Nîmes.
Medzi pelotón a Víťazný oblúk sa postaví smrteľné trio
Okruh okolo Nîmes bude sedieť šprintérom, ktorí zrejme dostanú poslednú šancu pred Elyzejskými poľami. Úniku bude zas chutiť 17. etapa končiaca v meste Gap. Tam sa naposledy radoval Rubén Plaza z úniku, ktorý odolal pamätnému zjazdu Petra Sagana. Za istých okolností si však túto etapu zoberú špurtéri.
Prvú trojicu extrémne náročných etáp v Alpách započne 207 kilometrov, do ktorých sa zmestili kopce, ktoré by si vystačili aj samy. V etape sa hranica 2000 m. n. m. prekoná až trikrát. Od 73. kilometra sa stúpa na Col de Vars (2109 m. n. m.) a Col d’Izoard (2360 m. n. m.). Po klesaní do mesta Briançon prichádza na rad legendárny Col du Galibier vo výške 2642 metrov. Tam sa bude nachádzať virtuálna „cieľová čiara“, keďže kto prvý začne zjazd do Valloire, bude mať najväčšiu výhodu.
Na strechu Tour de France sa jazdci pozrú v 19. etape. Col de l’Iseran (2 770 m. n. m.) najvyššie položený asfaltový priesmyk v Alpách. V itinerári sa objaví po 12 rokoch. 13 kilometrov absolútnej cyklistiky nebude všetko, po dlhom klesaní príde na rad 7 kilometrov kopca na lyžiarske stredisko Tignes.
20. etapa zakončí vrchársky festival. 130 km poslednej nádeje pre jazdcov na celkové poradie. Od méty 36 km do konca sa bude šplhať po stúpaní Val Thorens vo výške 2365 m. n. m. To bolo použité iba raz, v roku 1994. Radoval sa tam Kolumbijčan Nelson Rodriguez, ktorý už vtedy naznačil, že hlavne vrchári z vyšších nadmorských výšok, špeciálne z Kolumbie, majú veľkú šancu na úspech.
21 totálneho cyklistického šialenstva sa ukončí 127 kilometrami oslavnej etapy v Paríži. Grande Boucle sa zakončí takzvanými majstrovstvami sveta šprintérov na Elyzejských poliach. Uvidíme, koľko špurtérov vôbec na najslávnejšiu etapu po brutálnom profile dorazí.
Zoznam etáp:
- 1. etapa (6. júla): Brusel – Brusel (192 km)
- 2. etapa (7. júla): Brusel – Brusel (27 km) – tímová časovka
- 3. etapa (8. júla): Binche – Epernay (214 km)
- 4. etapa (9. júla): Remeš– Nancy (215 km)
- 5. etapa (10. júla): Saint-Die-des-Voges – Colmar (169 km)
- 6. etapa (11. júla): Mulhouse – Planche des Belles Filles (157 km)
- 7. etapa (12. júla): Belfort – Chalon-sur-Saone (230 km)
- 8. etapa (13. júla): Macon – Saint-Etienne (199 km)
- 9. etapa (14. júla): Saint-Etienne – Brioude (170 km)
- 10. etapa (15. júla): Saint-Flour – Albi (218 km)
- 11. etapa (17. júla): Albi – Toulouse (167 km)
- 12. etapa (18. júla): Toulouse – Bagneres-de-Bigorre (202 km)
- 13. etapa (19. júla): Pau – Pau (27 km) – časovka jednotlivcov
- 14. etapa (20. júla): Tarbes – Tourmalet (117 km)
- 15. etapa (21. júla): Limoux – Foix (185 km)
- 16. etapa (23. júla): Nimes – Nimes (177 km)
- 17. etapa (24. júla): Pont du Gard – Gap (206 km)
- 18. etapa (25. júla): Embrun – Valloire (207 km)
- 19. etapa (26. júla): Saint-Jean-de-Maurienne – Tignes (123 km)
- 20. etapa (27. júla): Albertville – Val Thorens (131 km)
- 21. etapa (28. júla): Rambouillet – Paríž (127 km)
Novinka v podobe bonusov
Už minulý rok sme v strede etáp videli prémie, v ktorých sa prvým trom jazdcom na páske pripočítal čas. Vrchársku edíciu Tour organizátori oživili tým, že na ôsmich vrcholoch umiestnili okrem klasických vrchárskych prémií aj tieto časové, označené písmenom „B“. Tie neovplyvnia bodovaciu súťaž o zelený dres. Prvým trom sa v nich rozdá 8, 5 a 2 sekundy. V cieľoch sa nič nemení, víťaz zoberie 10 bonifikačných sekúnd a jazdci na pomyselnom pódiu si prídu na 6 a 4 sekundy k dobru.
Zoznam vrcholov s bonifikáciou:
- 3. etapa: côte de Mutigny
- 6. etapa: col des Chevrères
- 8. etapa: côte de la Jaillière
- 9. etapa: côte de Saint-Just
- 12. etapa: Hourquette d’Ancizan
- 15. etapa: Mur de Péguère
- 18. etapa: col du Galibier
- 19. etapa: col de l’Iseran
Tímy
Na štart sa postaví 22 tímov. Okrem 18 World Tour celkov divokú kartu dostali štyri tímy s pro-kontinentálnou licenciou. Ide o Cofidis, Total Direct Energie, Wanty – Gobert a Arkéa Samsic. Každý tím bude mať osem jazdcov, čiže na závode najvyššej kategórie sa predstaví 176 cyklistov.
Slovensko bude zastupovať iba Peter Sagan (BOH), Českú republiku Roman Kreuziger (:ddd:).
Favoriti
Celkové poradie
Bez dvoch najsilnejších Grand Tour jazdcov súčasnosti je to po neúčasti Dumoulina i Frooma dosť otvorené. Podrobne sme si každého ašpiranta na minimálne pódium opísali v samostatnom článku.
Ako sme spomínali pri šiestej etape, pravdepodobne tam sa rozlúšti tajnička ohľadom líderstva v najsilnejšom tíme Ineos. Lepšie vyzerá Egan Bernal (:ins:), ktorý vo veku 22 rokov ovládol v tejto sezóne dva najprestížnejšie týždňové preteky Paríž – Nice a Okolo Švajčiarska. Vo vrchárskej činnosti patrí medzi absolútnu svetovú špičku, chýbať mu možno budú skúsenosti. Kolumbijský zázrak sa ale vyjadril, že najprv bude pomáhať Geraintovi Thomasovi (:ins:). Jeho výkonnosť je kvôli odstúpeniu zo Švajčiarska neznáma. Brailsfordov tím ale dobre vie, čo robí. 33-ročný obhajca z minulého roka možno už nikdy nenapodobí svoju spanilú jazdu, no podľa všetkého sa o to pokúsi.
V sezóne 2019 je tím Astana na čele s Jakobom Fuglsangom (AST) ako vymenený. Dán v jari zažil ako 34-ročný životné úspechy a svoju impozantnú formu korunoval na monumente Liège – Bastogne – Liège. Okrem klasík je vytrvalý aj na týždňových pretekoch. Vyhral Okolo Andalúzie, tretí skončil na Tirreno – Adriatico a kolegovi Ionovi Izagirremu dopomohol k výhre v Baskicku. Svoju neutíchajúcu výkonnosť všetkým ukázal hladkým víťazstvom na najväčšom ukazovateľovi kondície pred Tour, Critérium du Dauphiné. Jediným mínusom je Fuglsangova história na Grand Tour. Z dvanástich účastí skončil v top-10 iba jediný raz. Silný tím aj forma mu určite prajú, aby to zmenil.
To, že Simon Yates (:mts:) pristúpil k podpore Adama Yatesa (:mts:), hovorí o forme lídra austrálskeho celku. Táto bratská spolupráca minulý rok vyhrala Simonovi Vueltu a on urobí všetko pre to, aby sa svojej dvojičke odplatil. Výhodu budú mať aj v tímovej časovke.
Bude to francúzska explózia radosti po dlhých 34 rokoch? Želiezkami v ohni sú Thibaut Pinot (FDJ) a Romain Bardet (:alm:), ktorých tímy sa prispôsobili jedinečnej šanci zvíťaziť na Tour bez úplne jednoznačného favorita. Pred pretekmi na tom lepšie bol Pinot, no Bardet sa môže taktiež ukázať svoju agresívnu vrchársku povahu v pravý moment.
Mikel Landa (MOV), Nairo Quintana (MOV) a Alejandro Valverde (MOV). Táto spolupráca minulý rok nefungovala, bude sa taktika až troch lídrov konečne radovať? Posledný menovaný majster sveta sa podľa vyjadrení bude sústrediť na pomoc a etapové triumfy. Po úžasne zahranom Gire na tom lepšie vyzerá Španiel Landa, ktorý sa opäť dostal do situácie, kde nemusí byť lídrom. Jeho kolega Quintana mu to ale môže poskytnúť, hlavne ak opäť zajazdí nevýrazné preteky, ako robí posledné dva či tri roky. Profil by však vrchársky ušitému tímu mal viac ako vyhovovať.
Steven Kruijswijk (:tjb:) môže opäť chytiť výraznú formu a zavliecť sa do boja o pódium. Po katastrofe na Gire v roku 2016 chytil minulý rok druhý dych, piate a štvrté miesto z Tour a Vuelty hovorí o dobrých kvalitách.
Posledné roky prichádzal Richie Porte (:tfr:) na Tour ako jazdec s najväčšou formou. Tentokrát však pristupoval s novým tímom k iným problémom, v strede sezóny mal zdravotné ťažkosti. Jednoznačne však zvolil inú stratégiu budovania formy. 34-ročný smoliar môže pri absencii Dumoulina a Frooma ukázať, čo sa od neho čakalo v BMC. Prvým krokom by malo byť vyhýbanie sa nešťastným pádom. Verí mu aj tím, ktorý v prospech GC vynechal aj takého Johna Degenkolba.
Do boja o biely dres by sa po Bernalovi mal zapojiť aj Enric Mas (:qst:). Podľa Rigoberta Urána (:efd:) sa sezóna pre neho začína až teraz, uvidíme, či napodobí svoje druhé miesto zo sezóny 2017. Bez šance nie je ani čistokrvný agresívny vrchár Dan Martin (:uae:).
Otázkou je druhý držiteľ žltého dresu na štarte Vincenzo Nibali (:bmt:). Ten najprv mal bojovať iba o etapy a bodkovaný dres, no neskôr svoje vyjadrenia postupe otváral, až nakoniec vysvitlo, že je tu šanca, aby „žraločie zuby“ zahryzli aj v celkovom poradí. Údajne to bola mediálna hra a 34-ročný jazdec naozaj ohrozí minimálne pódium.
Vrchárska bodovacia súťaž
Ak v tejto sezóne chce, tak to urobí. Julian Alaphilippe (:qst:) prichádza do Francúzska po fenomenálnej sezóne, kde vyhral takmer všetko, po čom siahol. 10-násobný sezónny víťaz prichádza na Tour ako jeden z najatraktívnejšie pôsobiacich jazdcov súčasnosti a svoju všestrannosť, výbušnosť by určite rád pretavil do druhého bodkovaného dresu po sebe. Zdá sa až nemožné, aby 27-ročný domáci miláčik nezvíťazil aspoň v jednej etape.
Vyzvať ho môže novopečený francúzsky majster Warren Barguil (Arkéa Samsic), víťaz tejto súťaže spred dvoch rokov. Svoje šance budú mať aj vrchári, ktorí slabším výkonom v dôležitej etape prišli o možnosť bojovať v GC. Ale kvôli náročnosti si maillot à pois rouges môžu uchmatnúť aj vyššie spomenutí celkoví favoriti bez toho, aby sa na horské prémie výraznejšie sústredili.
Nebezpečným menom môže byť víťaz ekvivalentu na Gire Giulio Ciccone (:tfr:). Svoj úspešný návrat môže prezentovať aj Fabio Aru (:uae:). V tejto klasifikácii sa nestratí ani špecialista na úniky Thomas De Gendt (:lts:). Alaphilippa potrápia napríklad aj Mike Woods (:efd:) alebo Alesandro De Marchi (:ccc:).
Zelený dres
Ak má Peter Sagan (BOH) po úspešnom Švajčiarsku svoju „Tour formu“, poraziť sa môže iba on sám. V bodovacej súťaži nenašiel konkurenciu od roku 2012. Dokáže sa umiestniť v top-3 pomaly v každej nehorskej etape. Určite bude bojovať v rovinatých dojazdoch, na výbušných kopčekoch a narozdiel od iných šprintérov si nastúpi aj do brejku a získa body na rýchlostnej prémii. V tomto roku mu trať až náramne vyhovuje, keďže ponúka viac zvlnených a kopcovitých etáp, ako čisto šprintérskych.
Slovák vyhral šesť zelených dresov a je na zdieľanej prvej priečke v historickom rebríčku. Tam sedí spoločne s Erikom Zabelom. 29-ročný Žilinčan má o motiváciu postarané, keďže stanoviť rekord nemusí každý deň. Na konte má 11 víťazných etáp.
V roku 2017 prerušil víťaznú sériu Sagana Michael Matthews (:sun:). Ten podľa svojich vyjadrení netrénoval na šprinty kvôli podpore Dumoulina, no možno iba blafoval. Podobne ako Sagan, Austrálčan obľubuje explozívne stúpania. Jediným mínusom je, že na úplných rovinách nemá až takú absolútnu rýchlosť ako Sagan.
Pri premiére bude hladný odolný rýchlik Caleb Ewan (:lts:). Ten je jedným z najrýchlejších jazdcov a poradí si aj s krátkym kopcom. 24-ročný útly šprintér musí na zelenú útočiť skoro pri rovinkách, kde má nad Saganom výhodu.
Dvojica šprintérov Dylan Groenewegen (:tjb:) a Elia Viviani (:qst:) sú jednoznačne najrýchlejšími mužmi sveta. Prvý z nich, Holanďan, má na konte už tri víťazstvá, druhý Talian na Tour nebol ešte lídrom. Quick Step mu ponúkne jeden z najlepších šprintérskych vlakov a v rýchlostných súbojoch by to malo byť hlavne o tejto dvojici. Z triumvirátu najrýchlejších vypadol kvôli zraneniu Fernando Gavíria.
V šprintoch sa objavia aj Alexander Kristoff (:uae:) či Jasper Philipsen (:uae:), Edvald Boasson Hagen (:ddd:) alebo Giacomo Nizzolo (:tfr:), Sonny Colbrelli (:bmt:), Christophe Laporte (Cofidis).
Na zvlnených profiloch môžu Sagana potrápiť okrem napríklad Colbrelliho aj Matteo Trentin (:mts:), Daryl Impey (:mts:) alebo Greg Van Avermaet (:ccc:).
A čo famózny mladík Wout van Aert (:tjb:)? Ten sa vyjadril, že pri svojej prvej účasti na zelenú nepôjde. Ak by sa však naskytla príležitosť na víťazstvo na krátkom kopci alebo v chaotickom dojazde, určite ju využije. Okrem dynamiky v nohách disponuje aj skvelou časovkou, veď v ťažkej konkurencii ovládol belgický šampionát.
S časovkou a šancou v úniku je na tom podobne dánsky tempár Kasper Asgreen (:qst:), sezónny objav Quick Stepu.